Journalism education and tips for journalists

Thursday, September 02, 2004

Några reflektioner om Svd:s blogg

Jag har tittat nu under några dager på PJ Just nu, svenskans ”ledarblogg”.
Ett bra initiativ och på tiden.
Ett par saker slog mig.
Först var svaret till Journalistens kommentar;

Scener från ett redaktionslandskap?
Tidningen Journalisten uppmärksammar i en kommentar att SvD blev först i Sverige med att starta ledarblogg. Bl a vill tidningens chefredaktör läsa "en ingående beskrivning" av min vardag på jobbet. Tyvärr. Vi lägger bara ut all the news that's fit to print.....

Jag tror att det är precis tvärtom.
I bloggen finns ”all the news that´s not fit to print”.
Linder använder bloggen till att skriva ledigare, elakare och (ibland) roligare än han skulle våga eller kunna i den tryckte tidningen.
Små snabba stick.
Helt i bloggandan.

Det andra är bristen på kommentarfunktion.
Här fegar han ur.
För mig är en av bloggandets viktigaste journalistiska funktioner möjligheten till att ingå i en konversation med läsarna. Att våga inse att de har nåt att bidra med. Att öppna för kritik, medhåll, nyanser, deltagande.

Men icke! Trist.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home