updatering: Detta är vad jag tänkte säga. Vad jag sade var mer i stil med Öhh, ehhh emmm...
Intro till media/PR-panelen vid blogforum
Bloggandet har exploderat som ett mediefenomen under de senaste åren. Hundratals professionella medieproducenter bloggar, tusentalet journalister världen över bloggar och hundratusentals individer bloggar om journalistik och media. Och vem vet hur många det är som bloggar om allt annat.
På journalistfronten har bloggar också etablerat sig. Inte okontroversiellt, men med.
Cyberjournalist.net listar över 200 professionella journalistiska bloggar inkl. CNN, Fox, Wall Street Journal och USA Today.
Journalistutbildningsinstitut som Poynter har flera blogg riktat mot journalister. Och har även diskuterat skillnaden mellan en krönika (column) och en blogg
The American Press Institute har cyberjournalist.net.
The World Editors Forum har editorsweblog.org.
Osv.
I den internationella debatten om och kring bloggandet har konversationen varit ett nyckelbegrepp både inom PR och journalistiken.
I den inom PR-världen inflytelserika boken ”The Cluetrain Manifesto” slås det fast som tes nr 1:
The market is a conversation
Och att företag som inte uppmuntra sina medarbetare att engagera sig i konversationer – riktiga konversationer, inte upprepandet av en förutbestämd, enkelspråkig ”kommunikationspolicy” kommer att förlorar sina marknadsandelar.
Förespråkare för det som förr kallades ”Public Journalism” och nu kallas grässrotsjournalistik eller deltagande journalistik – framför andra Dan Gilmore i sin bok We the media (fulltext on-line, finns en blogg för att diskutera bokens idéer) och Jay Rosen i sin blogg Press think (och faktiskt de ursprungliga initiativtagarna till DNs mobila redaktionen) – hävdar att journalistiken är i kris och att en ökat deltagande från allmänheten är en nödvändighet för en journalistik som ska uppfylla grundläggande demokratiska uppgifter.
The rise of the citizen journalist will help us listen. The ability of anyone to make the news will give new voice to people who’ve felt voiceless—and whose words we need to hear. They are showing all of us—citizen, journalist, newsmaker—new ways of talking, of learning. In the end, they may help spark a renaissance of the notion, now threatened, of a truly informed citizenry. Self-government demands no less, and we’ll all benefit if we do it right.
Let’s have this conversation, for everyone’s sake.
We the media: Intro
Så, bloggandet som journalistik, frågan om vem som är journalist i den nya eran, professionella bloggar kontra amatörbloggar kontra Main Stream Media (MSM), har diskuterats livligt och infekterat ”där ute”.
Följaktligen är tre av panelens fyra deltagare verksamma inom PR-branchen.
Hans Kullin är Marketing Communications Manager på Linklaters Advokatbyrå i Sverige. Långvarig medlem av PR-community. Hans projektledde sponsringen av Ola Skinnarmos skidtur till Sydpolen. Har bloggat på Media Culpa sedan februari i år, om PR och medier. Han har haft en egen hemsida om PR och reklam sedan 1997 som är och har varit den mest utförliga länksamlingen på nätet för svenska PR-,reklam-, medie- och webbyråer.
Billy McCormac är Senior Consultant på JKL där han har jobbat sedan 1999. Har bloggat sedan 2001, och startade tillsammans med Tove Lifvendahl, JKL Blog i januari 2004
Och slutligen vår journalist, PJ Anders Linder. Ledarskribent och chefsbloggare på Svenska Dagbladet. Har bloggat sedan i år och är kanske den enda ”officiell” journalistbloggare i Sverige. Vid sidan av PJ finns Emanuell Sidea från Epigon, Håkan Jacobson från UNT, och Per Gudmundsson men knapt några andra.
Min första fråga då är följande:
Varför har bloggandet slagit rot inom PR-branchen men inte bland journalistiken?
Min andra fråga är:
Varför har konversationstanken varit så främmande för både PR och Journalistiken i den svenska blogosfären?
PJ har skrivit om bristen på kommentarer:
vi varit angelägna om att inte tunna ut identiteten som opinionsbildande ledarredaktion.
Leaving the overarching objective of a corporate blog up to individual interpretation will only give management and PR folks gastrointestinal disorders.
Fjärdje frågan:
Sätter bloggandet den traditionella fördelning mellan (journalistisk) producent och konsument i gungning?
18 Comments:
Du glömde Yelahs bloggar i ditt skrivna intro. Jag är ju i alla fall ansvarig utgivare och de andra bloggarna är också av aktiva Yelahskribenter.
vi hörs
pelle
By Anonymous, at 10:20 AM
Frågan är om man kan hävda att bloggandet har slagit rot i PR-branschen. Att några få PR-byråer har sina egna bloggar betyder inte att det slagit rot i branschen. Det intressanta är om man föreslår sina uppdragsgivare att använda bloggandet i sin interna eller externa kommunikation. Och vilken roll man i sådant fall ser man att en blogg ska fylla.
För övrigt tror jag att konversationstanken inte alls är främmande för PR-branschen, det handlar snarare om vilken skola man tillhör. Ser man t ex att man bygger upp ett varumärke med kommunikation i form av en megafon så avvisar man denna tanke. Men ser man att ett varumärke skapas tillsammans med t ex de som ska konsumera en produkt så är kommunikationen en diskussion.
Bloggande PR-konsult
By Anonymous, at 4:01 PM
Well done!
[url=http://nmxpmawz.com/qyri/bzdv.html]My homepage[/url] | [url=http://edmqabgr.com/hyar/wppp.html]Cool site[/url]
By Anonymous, at 12:42 AM
Enjoyed a lot! pain relief during labor Stringfellow goldthorpe solicitors Bodyworks pilates Free power ranger ringtones Weight loss drugs over the counter fda approved Cleaning a wool area rug green grass fragrance oil candle Slot dvd players portable tips for losing weight Child safety lock for cabinet Water weight role in losing weight black pussy stories quick weight loss center reviews Lexipro and adderall easy exercise to lose weight Savings account payday loan with no faxing
By Anonymous, at 11:25 PM
Best regards from NY! Zyban feedback buy cheap butalbital online Want to save shopping tadalafil Fda approved freezers dr cooper plastic surgery 40mg oxycontin without rx Custom cell phone plans harley+f-150+floor+mats Trouble codes 2001 oldsmobile aurora ice cube makers http://www.laptop-software.info/women_aposs_cotton_sweaters.html
By Anonymous, at 8:59 AM
It agree, it is an amusing piece [url=http://cgi3.ebay.fr/eBayISAPI.dll?ViewUserPage&userid=acheter_levitra_ici_1euro&acheter-levitra]le levitra[/url] It — is intolerable.
By Anonymous, at 6:27 AM
Cette phrase faut tout juste Г propos viagra viagra [url=http://lettresdudroit.com]achat viagra generique[/url]
By Anonymous, at 7:56 AM
je vaux mieux, peut-ГЄtre, je garderai le silence http://www.ci2s.org cialis sur le net [url=http://www.ci2s.org]cialis en ligne[/url]
By Anonymous, at 12:52 AM
Bravo, vous ne vous ГЄtes pas trompГ©s :) http://runfr.com/acheter-cialis cialis generiques cialis 10mg
By Anonymous, at 4:54 PM
Cette question ne m'est pas claire. retarder lejaculation
By Anonymous, at 11:33 AM
Quelle phrase... super, l'idГ©e brillante http://runfr.com/tag/cialis achat cialis belgique cialis 10mg
By Anonymous, at 4:10 AM
Probablement est absent comment controler son ejaculation
By Anonymous, at 7:01 AM
It really surprises.
By Anonymous, at 4:09 AM
levitra and alchol cheap boniva by fedex cod buy prograf online kaufen g postmessage KAMAGRA FLAVORED subject remember Buying Levonorgestrel Online how long to use premarin crm keflex drug store Cheap Prograf Usa canada kamagra oral jelly no prescription kamagra oral jelly women
By Anonymous, at 8:13 PM
buy Ditropan no perscription lexapro overnight US delivery diflucan single pill yeast Generic Cephalexin Usa Buy Premarin Cod Next Day Fed Ex Clomid purchase online Buy erythromycin antibiotics online prescription Lipitor buy online bestellen Flagyl ER Purchase Omnicef Pills
By Anonymous, at 3:51 PM
Provera cheap cod buy in online usa lasix adverse side effects of flomax betrouwbare site kamagra buy ditropan no prescription online doctor Buy Omnicef Overnight Cod Buying Levonorgestrel No Prescription order cialis Canada buy buy Flomax now online buy alesse fedex
By Anonymous, at 12:49 AM
diflucan cod saturday delivery fedex buy boniva online without prescription Buy Clomid (Serophene) Epharmacist Buy Avodart online without a prescription and no membership Best Boniva generic pills buy Buy Ditropan Medication Cod cheap pfizer cephalexin Best Augmentin pills online Buy Avodart online through international online pharmacies super buy cheap Flomax 90 caps x 0.4 mg
By Anonymous, at 9:52 PM
buy mail order Clomid viagra and cialis cheap ditropan uk avelox overnight fed ex picture of ditropan mylan 40 milligram Ditropan By Cod generic Clomid online BUY Avelox USA cheap online order cephalexin Cephalexin Overnight Fed Ex
By Anonymous, at 11:02 PM
Post a Comment
<< Home